Wat is chiptuning?

Chiptuning is het aanpassen van de motor en/of versnellingsbak software om meer vermogen te creeeren uit uw brandstofmotor. Doordat wij de software aanpassen verbeteren de prestaties aanzienlijk zoals meer vermogen (pk), koppel (Nm) en brandstofefficiëntie, zonder de mechanische grenzen te overschrijden.

Welke auto is geschikt?

Bijna elke auto is geschikt voor chiptuning. Zelfs atmosferische motoren, dus zonder turbo of compressor, kunnen worden voorzien van Chiptuning. In de Bereken uw Presatiewinst module kunt u opzoeken hoeveel winst we bij uw voertuig kunnen realiseren. Staat uw auto niet in de module, neem dan contact met ons op.

Waarom chiptuning?

Chiptuning is een methode om de prestaties van een motor te verbeteren door de software (ook wel de motorbesturingssoftware of motorregelunit) van een voertuig aan te passen. Deze software zorgt voor een juiste werking van de motor, zoals brandstofinspuiting, turbodruk, ontstekingstiming, lambda, temperatuursensoren en nog vele andere parameters die de prestaties beïnvloeden.

Bij chiptuning wordt de originele software van de motor aangepast om de prestaties te optimaliseren. Dit kan resulteren in een toename van het motorvermogen, een verbeterd koppel (het draaimoment van de motor), een soepelere acceleratie en een betere brandstofefficiëntie. Chiptuning kan worden toegepast op zowel diesel benzine, hybride en elektrische voertuigen.

De aanpassingen worden meestal uitgevoerd door gespecialiseerde tuners met behulp van diagnostische apparatuur, datalogging en softwaretools. Hiermee kunnen de instellingen van de motor worden geoptimaliseerd voor betere prestaties, zonder de grenzen van de mechanische componenten te overschrijden.

Het doel van chiptuning is om de rijervaring te verbeteren door de motor efficiënter te laten werken en betere prestaties te leveren, terwijl de betrouwbaarheid en levensduur van de motor behouden blijven.

Welke 'Stage' past bij mij?

Stage 1 tuning  is de meest eenvoudige vorm van chiptuning. Een Stage 1 tune omvat alleen softwarematige aanpassingen op de ECU, er zijn dus geen verdere aanpassingen aan uw auto benodigd. Hierdoor is deze variant van chiptuning het meest voordelig, aangezien er geen componenten op het voertuig hoeven te worden geïnstalleerd.

Stage 2 tuning bouwt verder op de softwarematige aanpassingen van een stage 1 tune, maar voegt een aantal performance-onderdelen toe. Denk hierbij aan downpipes, intercoolers en inlaatsystemen zodat de motor gemakkelijker in- en uit kan ‘ademen’. In combinatie met Stage 2 software kan er meer uit het voertuig worden gehaald dan met Stage 1. Het hebben van een Stage 1 tune is niet noodzakelijk voor het plaatsen van Stage 2.

Stage 2 tuning bouwt verder op de softwarematige aanpassingen van een stage 1 tune, maar voegt een aantal performance-onderdelen toe. Denk hierbij aan downpipes, intercoolers en inlaatsystemen zodat de motor gemakkelijker in- en uit kan ‘ademen’. In combinatie met Stage 2 software kan er meer uit het voertuig worden gehaald dan met Stage 1. Het hebben van een Stage 1 tune is niet noodzakelijk voor het plaatsen van Stage 2.

Stage 3 tuning gooit alle remmen los. Bij deze mate van tuning wordt een groot deel van de motorcomponenten vervangen door performance varianten en wordt er soms zelf aan de interne motoronderdelen geschroefd. Deze variant van tuning is de meest dure en arbeidsintensieve, maar levert ook het beste resultaat op. Niet alle auto’s zijn geschikt voor een stage 3 tune, de nodige onderdelen moeten beschikbaar en passend zijn.

Wat zeggen onze klanten?